Vilken parfym använder du?

Varför finns det en sådan prisskillnad mellan parfymer?

Låt oss sätta oss i en situation ... Du vill ge en mycket exklusiv parfym till din speciella person och du hittar en som (DIVAIN-611). Detsamma namnet indikerar redan exklusivitet och lyx, så du kan gissa ett högt pris, så de nästan 200 euro det kostar överraskar dig inte (eller ja). Men vad som säkert kommer att överraska dig är att hitta dess motsvarighet i divain.

Hur kan det vara? Varför har vissa parfymer exorbitanta priser, medan andra mycket liknande är superöverkomliga? Låt oss ta reda på det.

Unika och exklusiva ingredienser

Parfymens värld undgår inte "allt är uppfunnet". Av den anledningen strävar mästerparfymörer efter att skapa dofter som är så innovativa och speciella som möjligt.

Och vad är det enda sättet att uppnå det? Att skapa en unik kombination av ingredienser, så många gånger att de måste ta till råvaror som antingen är hyperexklusiva, eller som är en sällsynthet i sig själva. Och dessa ingredienser är inte billiga att säga ... så det slutliga priset på aromen stiger.

Några av de unika ingredienser dyra parfymer kommer från avlägsna platser eller är extremt komplicerade att utvinna, som i följande fall:

  • Ambra: En sekretion som produceras av vissa arter av valar, vars pris pr kilo is 5 000 euro. Men självklart ger det en unik arom och ökar också fixeringen av doften.
  • Iris: Doften av irisrot påminner mycket om violer, men den är mycket mer speciell. Dess höga pris på 3 000 euro per kilo beror på att utvinningen av denna essens kan ta från 3 till 5 år.
  • Gammal: Detta trä av asiatisk ursprung (även känt som agarved) är ett verkligt objekt av begär för parfymerare, eftersom det ger doften kropp och intensitet. Det luktar av en blandning av trä och hasselnöt, och är mycket populärt i dyra herrparfymer och orientaliska parfymer. Dess pris är också omkring 3 000 euro per kilo.

Men egentligen, idag nästan alla märkesparfymer (utom några nischade parfymer) är gjorda kemiska formler som imiterar naturliga essenser, så råvaror är inte den huvudsakliga orsaken till att priset på en doft är så högt. Faktum är att enligt den populära brittiska tidningen Daily Mail, generellt, priset på doften själv inte överstiger 3 % av totalen.

Den återstående 97% beror på de två faktorer som vi utvecklar nedan, förutom vinstmarginalen, förstås.

Design och förpackning

Så de kan inte förpacka sina dofter i vanliga flaskor och av vanliga material, nej. De vill flaskan för att vara en riktig samlarobjekt så att parfymen blir ett objekt av begär inte bara för sin arom. För att göra detta anställer de några av de bästa produktdesigners, vars avgifter återspeglas i det slutliga priset på parfymen.

Då finns det fallet (inte så isolerat) av vissa flaskor som innehåller guld, safirer, rubiner eller till och med diamanter.

Reklamkampanjer

Även om det utan tvekan är reklamkampanjer som avgörande höjer priset på en parfym. De har stjärnor av den digniteten Johnny Deep eller Kate Moss, och deras anställning är inte direkt billig.

Var man kan hitta de bästa billiga parfymerna online

"Om du är en av dem som inte lägger mycket vikt vid utsidan och föredrar en bra insida, är ekvivalensparfymer din lösning."

DIVAIN, vi prioriterar kvaliteten på doften framför allt annat, avstå från dyra reklamkampanjer och lyxig förpackning. Vi valde flaskor med enklare design, men ja, mycket estetiska och med omsorg om varje detalj; för att göra dem speciella även om de inte har guld, diamanter eller är designade av en känd designer. Våra är gjorda av glas med en trälock. Således, vi lyckas sänka priserna samtidigt som vi upprätthåller en exceptionell kvalitet.

Dessutom, från köpet av två, du kan få dina billiga parfymer online utan fraktkostnader och med möjligheten att lämna tillbaka om du inte har fått doften rätt.

Tillbaka till blogg