Hur förbättrar du din flexibilitet?: 7 grundläggande stretchövningar

Flexibilitet är förmågan att sträcka sig fritt utan att bryta eller skada sig. Att vara smidig har många fördelar, till exempel att hjälpa dig att förbättra dig i din favoritsport och minska risken för träningsskador och övriga skador.

Det är vanligt att man förlorar sin flexibilitet med tiden, och därför finns här en lista med grundläggande stretchövningar som du kan göra hemma och som hjälper dig att förbättra flexibiliteten, återfå rörligheten och ge dina muskler mer uthållighet. 

Med de här 7 stretchserierna får du märkbara resultat och slipper låta som en rostigt bilskrälle.

7 stretchövningar för att förbättra flexibiliteten

De här stretchövningarna är lätta att göra hemma och ökar rörligheten i lederna. De hjälper dig inte bara att bli smidigare, utan förbättrar också din hälsa. Så om du vill få bra resultat rekommenderar vi att du gör dem regelbundet.

Ryggen

Ryggövningar är en av de viktigaste övningarna, eftersom de kan hjälpa till att förebygga skador och smärta. Allt du behöver göra är att ställa dig upp, placera händerna på midjan och vrida överkroppen, först till höger och sedan till vänster. För att veta om du gör rörelsen korrekt bör du känna hur sidorna sträcker sig.

De bästa stretchövningarna för bättre flexibilitet och uthållighet

Sträckning av armarna

Ett enkelt sätt att sträcka denna arm genom att ge kroppen mer kraft är att koppla ihop händerna framför dig, vrida dem och sträcka ut armarna. 

Om du arbetar vid en dator kan dessa övningar förebygga skador på muskler och senor ända från handlederna till armarna. Ett annat alternativ är att föra armen bakom huvudet, hålla i armbågen och trycka nedåt för att sträcka på axeln.

Sträcka på benen

För att sträcka ut den fyrkantiga lårmuskeln, vrister och lårmuskler finns det mer än en stretchövning. En av de enklaste och mest rekommenderade metoderna för din hälsa är att ligga med ansiktet nedåt på golvet, för ena benet mot dig, ta tag i foten med handen och dra i den för att sträcka ut lårmusklerna. 

Stretcha sittandes

Det är viktigt att sträcka ut benen för att undvika ledskador, särskilt om du sitter många timmar om dagen. En mycket enkel övning är att placera hälen på golvet och höja och sänka foten. Att ha benet rakt förbättrar cirkulationen och rörelsen aktiverar musklerna.

Hur du förbättrar flexibiliteten med stretchövningar hemma

Soff-benövning

Trots att dessa steg är mer intensiva har de fördelar för hela kroppen, eftersom de fungerar som en stretch för olika muskelgrupper. Denna fysiska aktivitet består av att placera ett ben bakåt och låta det vila mot soffan medan det andra benet placeras framåt i 90 graders vinkel, precis som i ett vanligt steg.

Nedre ryggen

För att sträcka ut nedre delen av ryggen rekommenderar vi att du gör den här övningen. Lägg dig på golvet, sträck ut ett ben och låt det ligga platt på golvet medan det andra benet dras så långt som möjligt mot bröstet. Upprepa samma process med bägge benen så att din ländrygg stretchas.

Yoga

Den här livsstil/sport kan vara en av de bästa för att sträcka ut hela kroppen, eftersom fördelarna inte bara är att den ger flexibilitet, utan också sinnesro och avslappning. Det finns många yogapositioner och rutiner för nybörjare, och 15 minuter om dagen räcker för att uppnå stora hälsofördelar.

Tips och rekommendationer för förbättrad flexibilitet

Det finns många tips för att förbättra din flexibilitet. Det är mycket viktigt med rätt kosthållning eftersom det finns viktiga näringsämnen för kroppens leder, senor och muskler.

Det är lika viktigt att stretcha före och efter träning och att göra en bra uppvärmning för att minska risken för skador och förbättra din prestanda vid idrott.

Dessutom rekommenderar vi sport som pilates, yoga och simning, som gör att du kan sträcka ut alla muskler och kroppsdelar direkt, vilket ger dig mer flexibilitet, uthållighet och styrka.