Chiafrön, hur man tar, i vilken mängd och egenskaper

Chiafrön är en av de “super food” som ofta nämns. Men paradoxalt nog är det aldrig riktigt klart hur man ska ta dem. Dessa små frön är mycket mångsidiga och nyttiga, men bara om du vet hur du ska konsumera dem och i vilka mängder.

Med chiafrön kan du njuta av alla deras egenskaper och fördelar för din hälsa, från antioxidanter till smärtstillande egenskaper och naturligtvis deras förmåga att få dig att gå ner i vikt.

Vad de är och vad de är till för 

Chiafrön är frön från en växt som har sitt ursprung i Amerika, Chia (Salvia Hispanica). Fördelarna och egenskaperna hos chia har varit kända i hundratals år. Därför är detta livsmedel så känt över hela världen och konsumeras av många idrottsmän och modeller som vill leva ett hälsosamt liv eller följa en viss diet.

Växtens frön är mycket rika på näringsämnen som är viktiga för kroppen och hälsan, t.ex. kolhydrater, vitaminer, mineraler, fibrer och till och med proteiner med högt biologiskt värde.

Men en grundläggande egenskap hos dessa frön är utan tvekan att de är en källa till omega-3-fettsyror av vegetabiliskt ursprung, som är mycket svåra att hitta.

Fördelar och kontraindikationer med chiafrön

Hur man tar chiafrön

För att få ut det mesta av chiafröets egenskaper och fördelar måste du veta hur du ska ta till dig dessa frön. Här är några idéer om hur du kan tillreda den här "supermaten"!

Smoothies

Smoothies är ett av de bästa alternativen när det gäller att äta livsmedel som inte är särskilt aptitliga i sig själva, till exempel chiafrön. 

Tanken är att du ska lägga till dem i dina favorit-smoothies, till exempel en smoothie med jordgubbar och bananer eller en smoothie med blåbär eller andra bär. Det spelar ingen roll vilken smak det är, det viktiga är hur mycket du använder.

Om du inte vill att din favoritsmoothie ska förvandlas till en frö-smoothie är det bäst att bara tillsätta 25 gram chia (vilket motsvarar två matskedar).

Yoghurt

Många människor blandar yoghurt med andra livsmedel, t.ex. nötter. Är du en av dem? Oavsett om du är det eller inte är ett av de bästa sätten att öka ditt chiaintag i kosten att lägga till en liten sked chiafrön i yoghurt.

Sallader

Om du gillar att ta hand om dig själv älskar du säkert sallader. Det är en mycket mångsidig maträtt som du kan modifiera på tusen olika sätt, genom att lägga till hundratals ingredienser eller bara använda de viktigaste.

Oavsett vilket ditt hemliga recept för sallader är, en sked chiafrön på salladen kommer inte att märkas och kommer att multiplicera dess biologiska och näringsmässiga värde.

Såser

Färdiga påsar med såser är inte ett dåligt alternativ,, men det allra bästa för din hälsa är utan tvekan att själv tillreda såser. Om du har lust kan du lägga till chiafrön som, utan att förändra smaken eller konsistensen, ger den en fin touch som alla såser behöver.

Hur man lägger till chiafrö-intag för en hälsosam kost

Bröd och kex

Finns det något godare än nybakat hembakat bröd? Om du bakar eget bröd har du förmodligen redan lagt till fler ingredienser än du behöver, till exempel nötter eller sultanrussin.

Varför inte lite chia? Du kan också kombinera det med andra frön, t.ex. linfrö eller till och med havre, för att få ett riktigt fröbröd.

Citronvatten med chia

Ett av de vanligaste sätten att inta chia är att dricka ett glas vatten med citronsaft och en tesked chiafrön. På så sätt renas kroppen, vilket eliminerar många gifter och förbereder den för en ny dag.

Chia gel

Många människor gör en slags gelé eller gröt av dessa frön. Detta görs genom att blötlägga chiafröna i lite vatten. Efter några timmar i kylskåpet har du denna chiagel klar.

Detta beror på att chia har en stor förmåga att absorbera vatten, så när du dricker gel-blandningen kommer det att ge dig mycket vätska. Hur kan du dricka det? Om du gillar smaken av chia kan du äta den direkt, och om inte kan du blanda den med fruktsallad, yoghurt, sallad eller annan mat som ingår i din kost.

Försiktighetsåtgärder och kontraindikationer vid konsumtion av chiafrön

Förutom att det är bra för din hälsa och hjälper dig att upprätthålla en balanserad kost kan chia-intag ha vissa biverkningar. Det finns inte många kontraindikationer för chia, men det är bäst att respektera de kontraindikationer som finns.

Nästan alla kan äta det och om du har några tvivel är det bäst att rådgöra med din läkare (t.ex. diabetiker eller personer som tar mediciner). 

Dessutom rekommenderas det inte att ta mer än 25 gram chiafrön per dag på grund av deras höga fiberinnehåll.